poniedziałek, 30 stycznia 2012

Uchwała o konsultacjach po konsultacjach z Radą Pożytku Publicznego

Tak wygląda projekt po konsultacjach ze Szczecińską Radą Pożytku Publicznego, która składa się z Urzędników i przedstawicieli Organizacji Pozarządowych.  Efekty spotkania można przeczytać w protokole ze spotkania nr 7. 

Podkreślone fragmenty tej uchwały, dla poprawy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, są bardzo istotne, nieuwzględnione w treści uchwały po autopoprawkach.
UCHWAŁA NR ....................
RADY MIASTA SZCZECIN
z dnia .................... 2011 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta
Szczecin.
Na podstawie art. 5a ust. 2 w zw. z art. 40 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153,poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241 z 2010r. Nr 28 poz. 142 i poz. 146, Nr 106 poz. 675, Nr 40 poz. 230, z 2011r. Nr 21 poz. 113, Nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777) Rada Miasta Szczecin,
uchwala co następuje:
§ 1. Przyjmuje się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta
Szczecin określone w Regulaminie, stanowiącym załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Szczecin.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Zachodniopomorskiego.

Załącznik do Uchwały Nr ....................
Rady Miasta Szczecin
z dnia .................... 2011 r.
Regulamin w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami
Miasta

Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych w sprawach ważnych
dla Gminy Miasto Szczecin oraz w kwestiach uregulowanych odrębnymi przepisami, o ile te przepisy nie określają innego trybu konsultacji.

§ 2. Ilekroć w tekście jest mowa o:
1) Radzie - rozumie się przez to Radę Miasta Szczecin,
2) Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta Miasta Szczecin,
3) Gminie – rozumie się przez to Gminę Miasto Szczecin,
4) konsultacjach – rozumie się przez to konsultacje społeczne przeprowadzane na podstawie przepisów niniejszego Regulaminu,
5) organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty
wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 205, poz.
1211, Nr 209, poz. 1244),
6) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miasta Szczecin,
7) Radzie Osiedla – rozumie się przez to radę jednostki pomocniczej Gminy Miasto Szczecin określoną w § 39 ust. 1 Statutu Miasta Szczecin (Dz. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego z 2005r. Nr 10 poz. 178, z 2008r. Nr 78 poz. 1721, z 2009r. Nr 51 poz. 1307),
8) Młodzieżowej Radzie – rozumie się przez to Młodzieżową Radę Miasta Szczecin.

§ 3. Zaleca się prowadzenie konsultacji społecznych na możliwie najwcześniejszym etapie tworzenia
projektu bądź inwestycji. 

§ 4. W konsultacjach uczestniczą:
1. Mieszkańcy Gminy, na którym będzie zlokalizowana inwestycja lub projekt miejski oraz obszarów
bezpośrednio sąsiadujących;
2. Mieszkańcy Gminy pozostającej pod wpływem inwestycji lub projektu miejskiego;
3. Organizacje pozarządowe w zakresie ich działalności statutowej;
4. Inne podmioty zainteresowane.

§ 5. Obowiązkowym konsultacjom prowadzonym z inicjatywy Prezydenta podlegają następujące
projekty:
1) założenia do budżetu,
2) strategia rozwoju Gminy,
3) Lokalny Plan Rewitalizacji,
4) Lokalna polityka transportowa.

Rozdział 2.
Zasady przeprowadzania konsultacji społecznych

§ 6. 1. Konsultacje w sprawie innych projektów realizowanych na poziomie lokalnym lub miejskim
o zasadniczym znaczeniu społecznym lub finansowym, z wyłączeniem projektów dotyczących określenia wysokości stawek w zakresie podatków lokalnych są prowadzone z inicjatywy własnej Prezydenta Miasta lub na wniosek:
1) mieszkańców Gminy (w liczbie co najmniej 250 osób posiadających czynne prawo wyborcze
w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw),
2) komisji Rady właściwej rzeczowo w sprawie przedmiotu konsultacji,
3) radnych Gminy (w liczbie co najmniej 10 osób),
4) Rady Osiedla – w sprawach dotyczących wyłącznie danego osiedla,
5) Młodzieżowej Rady.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) przedmiot, termin i zasięg terytorialny konsultacji,
2) formę konsultacji, określenie sposobu zgłaszania opinii, uwag i propozycji,
3) uzasadnienie z określeniem celu konsultacji,
4) wskazanie osoby, z którą należy się kontaktować w sprawie złożonego wniosku oraz jej danych
kontaktowych,
5) informację o sposobie dostępu do dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji.
3. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji zgłoszony przez mieszkańców Miasta Szczecin oprócz
wymagań określonych w ust. 2 zawiera także:
1) wskazanie osoby upoważnionej do kontaktu,
2) listę osób popierających wniosek zawierającą ich imiona, nazwiska i podpisy.
4. Wnioski niekompletne należy uzupełnić w terminie 3 dni od daty doręczenia wezwania do ich
uzupełnienia. Wnioski nieuzupełnione pozostają bez rozpatrzenia.

§ 7. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych składa się na ręce Prezydenta.
2. Prezydent rozpatruje wniosek, uwzględniając koszty proponowanej formy konsultacji, istotność
przedmiotu konsultacji dla społeczności lokalnej oraz zasadność proponowanego sposobu konsultacji.
3. Prezydent informuje wnioskodawcę o sposobie realizacji wniosku.
4. Podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu konsultacji, w drodze Zarządzenia, powierza się
Prezydentowi.
5. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 4, określa:
1) cel i przedmiot konsultacji,
2) czas rozpoczęcia i zakończenia konsultacji oraz miejsce ich przeprowadzenia,
3) zasięg terytorialny oraz podmioty uczestniczące w konsultacjach,
4) formy przeprowadzania konsultacji,
5) jednostkę organizacyjną Urzędu lub Gminy odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji,
6) termin i formę przekazania mieszkańcom Gminy informacji o wynikach konsultacji.

§ 8. 1. Konsultacje przeprowadza się w szczególności w następujących formach:
1) otwartych spotkań z mieszkańcami zwanych dalej spotkaniami konsultacyjnymi, które odbywają się po godzinie 16 w dni robocze oraz w dni wolne od pracy,
2) badania opinii mieszkańców poprzez umieszczenie projektu aktu prawa miejscowego, projektu
dokumentu (lub założeń do projektu dokumentu), propozycji rozwiązania ważnej sprawy dla Gminy
na stronie internetowej Urzędu i przyjmowanie uwag na piśmie za pomocą m.in. poczty
elektronicznej, formularza zgłoszenia uwagi, formularza ankietowego itp.,
3) warsztatów dla mieszkańców Gminy, umożliwiających zdobycie wiedzy na temat konsultowanego
przedsięwzięcia i wypracowanie rozwiązań,
4) zebrań z przedstawicielami organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy,
5) przekazania do zaopiniowania projektu dokumentu organizacjom pozarządowym lub instytucjom,
6) zogniskowanego wywiadu grupowego,
7) badań reprezentatywnych grup społecznych,
8) innych formach uzasadnionych potrzebami i celami konsultacji.

2. Prezydent dokonuje wyboru form konsultacji społecznych w zależności od potrzeb i zaistniałych
okoliczności.
3. Konsultacje społeczne prowadzone w formie wskazanej w ust. 1 pkt. 2 nie mogą trwać krócej niż
30 dni.
4. Realizacja konsultacji społecznych wymagająca specjalistycznej wiedzy, odbywać się będzie
z udziałem ekspertów w danej dziedzinie.
5. Prezydent w uzasadnionych przypadkach może powołać zespół opiniodawczokonsultacyjny,
którego zadaniem jest pomoc w ocenie zasadności składanych uwag. W jego skład mogą wejść
przedstawiciele uczelni wyższych, organizacji społecznych oraz miejskich jednostek organizacyjnych, a także eksperci z zakresu prowadzonej inwestycji lub projektu.

§ 9.
1. Prezydent zapewnia obsługę merytoryczną i organizacyjną spotkań konsultacyjnych oraz
ponosi koszty organizacji konsultacji społecznych.
2. Ze spotkania konsultacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się listę obecności osób
biorących udział w spotkaniu. W przypadku gdy konsultacje społeczne prowadzone są jedynie w formie spotkań konsultacyjnych, protokół zamieszcza się na okres 7 dni na stronie internetowej Urzędu w celu umożliwienia zainteresowanym zapoznania się z treścią protokołu i przedłożenia opinii.
3. Spotkanie konsultacyjne jest ważne bez względu na liczbę obecnych na nim mieszkańców.
4. Informacja o rozpoczęciu konsultacji powinna być podana do wiadomości publicznej co najmniej
na 14 dni przed wyznaczonym terminem spotkania w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu, poprzez wywieszenie ogłoszenia w gmachu Urzędu w miejscu ogólnodostępnym.

§ 10.
1. Konsultacje w trybie badania opinii mieszkańców z wykorzystaniem formularza o którym
mowa w § 8 ust. 1 pkt. 2 prowadzone są poprzez:
1) opublikowanie formularza na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej,
2) umieszczenie w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu lub w innym wyznaczonym do tego celu
miejscu urny oraz wyłożenie obok niej formularzy.
2. Formularz, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać temat konsultacji, informację o stronie
internetowej, lub innym miejscu, gdzie można uzyskać wyczerpujące informacje dotyczące
konsultowanego zagadnienia oraz adres email, na który można nadsyłać wypełnione formularze, lub wnioski dotyczące danego zagadnienia.
3. Nieprzedstawienie przez zainteresowanych udziałem w konsultacjach opinii w terminie
wyznaczonym na konsultacje społeczne oznacza rezygnację podmiotu z prawa jej wyrażenia.

§ 11. Prezydent może zlecić przeprowadzenie konsultacji wyspecjalizowanemu podmiotowi
zajmującemu się konsultacjami społecznymi.

§ 12. Wyniki konsultacji nie są wiążące dla władz Miasta.

Rozdział 3.
Postępowanie po zakończeniu konsultacji
§ 13. Prezydent podaje do publicznej wiadomości wyniki konsultacji w terminie 30 dni od daty ich
zakończenia na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

§ 14. 1. Każdorazowo dokonuje się ewaluacji zrealizowanych konsultacji pod kątem przyjęcia
właściwych form, metod konsultacji, zrozumiałości przekazywanej informacji, dotarcia do właściwych grup odbiorców, pozyskania odpowiedniej ilości i jakości uwag, przeznaczenia odpowiedniej ilości czasu na konsultacje, efektów – uwzględnienia pozyskanych uwag w konsultowanym przedmiocie, dokumencie.
2. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia ewaluacji, o której mowa w ust. 1, z wykorzystaniem
narzędzia opracowanego przez specjalistów lub wyspecjalizowaną instytucję.

Uzasadnienie
Od 2010 roku Gmina Miasto Szczecin realizuje projekt pn. „Sprawny Urząd Miasta Szczecin szansą na lepszą administrację”, który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS.
W ramach niniejszego projektu Gmina Miasto Szczecin zobowiązana została do określenia zasad i trybu
przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami. Celem prowadzenia konsultacji społecznych w Gminie Miasto Szczecin jest wzmocnienie mechanizmu partycypacji społecznej w sprawach ważnych dla Miasta, które spowodują jednak znaczącą zmianę warunków życia mieszkańców. Konsultacje społeczne przeprowadzane w Gminie Miasto Szczecin mają wzmocnić aktywną współpracę pomiędzy władzami samorządowymi, a obywatelami oraz podnosić jakość demokracji lokalnej. Zadaniem Uchwały jest określenie i usystematyzowanie sposobu i formy prowadzenia dialogu z mieszkańcami Miasta Szczecin. Podjęcie niniejszej Uchwały Rady Miasta Szczecin będzie gwarantować, iż w przypadku zaistnienia sytuacji wymagającej przeprowadzenia konsultacji, odbywać się one będą w oparciu o znane wszystkim mieszkańcom zasady i w wiadomym trybie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz